Gyorsan szeretnél értesülni a Rangadó híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk és like a Facebook-on!
A holtszezon a legnagyobb szenzációt általában egy-egy játékos átigazolása jelenti. Sokan euró milliókért váltanak klubot, tehát fontos az üzleti tevékenység, amelynek szálait a menedszerek mozgatják. Hrutka János labdarúgóként szép karriert futott be, de immáron tíz éve tevékenykedik a Lotus Sports Management ügynökeként, és próbál játékosokat értékesíteni.
– A mi munkánkról nem könnyű röviden beszélni. Nagyon fontosak a kapcsolatok, az információk áramlása, hogy melyik csapatnak milyen poszton lehet szüksége játékosra – magyarázta Hrutka János. – Három tényező van: az eladó, a vevő, és maga a futballista. Talán ebben rejlenek a menedzseri előnyök, hogy ismerjük az úgynevezett scoutokat, tudjuk az információkat, és nemzetközi szinten is a menedzser dolga, hogy tudja, kihez kell fordulni, ha el akar adni egy játékost. Az ügynökök kötik össze ezeket a szálakat, a kluboknak erre külön energiáik nincsenek.
Minket, sportrajongó kívülállókat talán az izgat a legjobban, vajon hogyan zajlik maga a vásárlási folyamat? Személyesen, vagy közvetett módon bonyolítanak egy-egy üzletet?
– Minden hivatalosan tevékenykedő ügynöknek, játékos-képviselőnek az adatai nyilvánosak. Nemzetközi szinten a FIFA, hazai szinten pedig az MLSZ honlapján ebből kifolyólag minden elérhetősége ott van az illetőnek. Nyilvánvalóan ez is olyan üzleti tárgyalás, mintha mondjuk egy ingatlant próbálnánk értékesíteni. Itt is van egy tárgyalási folyamat, alkudozással, miegymással addig, amíg kialakul egy olyan helyzet, hogy már nyélbe lehet ütni az üzletet, és az adott játékos egy másik csapathoz igazol. Az elején, amíg információra van szüksége a vevőnek, jobbára telefonon megy az egyezkedés, de mihelyst komolyra fordul a dolog, akkor már személyes találkozó következik.
Jobb az írásos forma
Szintén szakmabeli Paunoch Péter, a Center Sport ügyvezetője is, aki a többi között a Borussia Dortmundban játszó Bajner Bálint ügynöke is.
– Külföldön játékos-börzékről beszélhetünk, persze kell az ismeretség, talán ez a legfontosabb. Ismerünk edzőket, vezetőket az adott országokból. Az évek során pedig ezek fokozatosan gyűlnek, aztán ha keresnek olyan játékost, akit tudunk ajánlani, akkor létrejöhet az üzlet. Én sokkal jobban szeretem, ha e-mailben veszik fel velem a kapcsolatot. Persze ez attól is függ, hogy a kommunikáció mennyire működik. Ha az adott országban nem beszélnek a vezetők angolul, akkor értelemszerűen e-mailen kell jelentkezniük. Ha beszélnek, akkor lehet telefonon is, de én az írást jobban szeretem, hiszen a szó elszáll, az írás megmarad – vélekedett Paunoch Péter, menedzser.