Nemzetközi foci

Senki nem lehet nagyobb a Manchester Unitednél, kivéve Cristiano Ronaldót

Alexander Hassenstein / Getty Images
Alexander Hassenstein / Getty Images
Augusztus végén, jelentős csavarral a Manchester Unitedhoz igazolt a Juventusból távozó Cristiano Ronaldo, és ugyan az még hatalmas kérdőjel, hogy ez szakmailag megérte-e, a portugálnak a közösségi médiára és piacra gyakorolt hatását már most megérezte a klub. A United marketingesei láthatóan mindent megtettek azért, hogy az utolsó lájkokat is kipréseljék az utóbbi tíz év egyik leghangosabb transzferéből. Nem alaptalanul.

A huszonhárommillió eurós – látszólag – ad hoc módon történt transzfer létrejöttét a Sport24-en már elemeztük abból a szempontból, hogy a portugál támadó leigazolása milyen feladatok elé állíthatja majd Ole Gunnar Solskjaert. A norvég edzőnek nemcsak egy hatalmas egóval rendelkező, a pályán sokszor öntörvényű csatárt kell a tizenhatoson belülre szorítania, de a csapatán lévő hézagokat is ügyesen kell foltoznia Cristiano Ronaldo képességeinek maximalizálása érdekében.

Kapcsolódó
Hogyan került Ronaldo a Unitedhez?
Sokáig a Manchester City tűnt biztos befutónak, de aztán korábbi csapata nyerte meg a portugál játékosért zajló különversenyt.

Figyelem eredményekből, figyelem felhajtásból

Ronaldo újbóli szerződtetését óriási csinnadrattával jelentették be a Manchester Unitednál: ennek érthető okai voltak, elvégre Manchesterben, Sir Alex Ferguson kezei alatt formálódott aranylabdás játékossá a portugál, hogy aztán 2009-ben, akkori világrekordot jelentő összegért átigazoljon a Real Madridba. A brit sajtó „It’s coming home!” mondattal ellátott, az Európa-bajnokságra reflektáló szalagcímeit felváltották a „He’s coming home!” sorok, amellyel egykori játékosa „hazatérését” hirdette a klub. Szinte az egész világot megmozgatta a sztori, hogy Ronaldo újra a Unitedban játszik majd.

A spanyol Deportes&Finanzas nevű pénzügyi blog Cristiano-effect címmel közölt egy grafikát egy héttel a transzfer bejelentése után. Ezen jól látható, milyen eléréseket generált a játékos a Manchester United közösségi oldalain. A hétnapos időszakban 228 millió interakciót (például lájkot, megosztást) és 218 milliós nézettséget (például Facebook- és YouTube-videók) könyvelhettek el platformjaikon. A csapat egyébként is élen jár szurkolói online aktivitásának kihasználásában, ezekkel az impozáns adatokkal pedig még tovább büszkélkedhetnek a negyedéves pénzügyi beszámolóikban.

Már önmagában azzal rekordot állítottak fel, mikor Instagram-posztjukban közölték, megállapodtak a Juventusszal Ronaldo leigazolásáról: ez mára a 14 millió lájkot is átlépte, ami világrekord egy sporttal kapcsolatos, közösségi médiás posztnál. A bejelentés hatására a Manchester United hivatalos honlapja is lefagyott attól a rengeteg látogatótól, akik a transzfer részleteire voltak kíváncsiak.

A hír aznap a New York-i tőzsdén is figyelmet generált: a United részvényei 18,87 dollárra nőttek, ez 8 százalékos erősödést jelent. Félmilliárd követővel (Facebook, Instagram, Twitter) Ronaldo a legnépszerűbb sportoló a világon, az Instagramon ráadásul az első helyen áll, itt többen követik, mint az összes angol klubot együttvéve. Nézhetjük onnan is, hogy a United 140 millió követőt ér el a három platformon, míg a Juventus csak 102-t. Áttételesen tehát a portugálnak sem elhanyagolható, mely csapatban játszik, hiszen ez hatást gyakorol a saját online jelenlétére is.

46 – az augusztus végi bejelentés óta a Manchester United ennyiszer posztolt csak az Instagramon Ronaldóról.

A bejelentés napján gyakorlatilag mással sem volt tele a platform, mint a portugál statisztikáival, korábbi fotókkal a manchesteri múltjából, és így tovább. Láthatóan a marketingcsapat igyekezett kimaxolni azt a tényt, hogy aláírt hozzájuk a legnagyobb befolyással bíró és online jelenléttel rendelkező sportoló. Hogy ezt túlzásba vitték-e, megint csak mérhetetlen adat, jobban számszerűsíthetők például azok a dolgok, hogy kis túlzással a United összes klublegendája kommentben köszöntötte a portugált David Beckhamtől Andy Cole-ig, még tovább generálva a figyelmet a csapat körül.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Manchester United (@manchesterunited) által megosztott bejegyzés

Andrea Sartori, a Football Benchmark alapítója az Athletic szeptemberi cikkében kiemelte, Ronaldo a Juventusra is óriási hatással volt marketing szempontból, ami még nagyobb lehetett volna, ha a nincs a koronavírus-járvány.

A torinóiak a közösségi médiában kétszeresére növelték a jelenlétüket. Kicsivel több mint 50 millió követőjük volt, mikor Ronaldo aláírt, de ez a szám megkétszereződött. Jól látható, piaci szempontból milyen előnyökkel jár az ő aláírása, és ez a járvány ellenére is így volt. Ronaldo lehetőséget teremtett a Juventusnak, hogy növelje a nemzetközi vonzerejét, új partnereket csábítson magához. A Serie A-nak szintén hiányzott már egy ekkora sztár.

Egyértelmű, hogy a torinói klub két dolog miatt szerződtette őt:

  1. a legfontosabb, hogy kereskedelmi szempontból lendítse fel a Juventust,
  2. valamint segítse Bajnokok Ligája-trófeához a csapatot.

Míg a feladat első részét hiba nélkül teljesítette, addig a másodikat kudarcként definiálták Torinóban. Ennek több oka volt, de vélhetően rendszerszinten nem tudták kihasználni a portugállal járó előnyöket, amelynek a nemzetközi sajtó szerint az alul teljesítő Juventus-középpálya volt a valódi oka. Mindezek ellenére nemcsak a Juventus, de a Serie A-ban lévő többi csapat is profitált Ronaldóból piaci alapon, erről Andrea Agnelli Juventus-elnök elmélkedett áprilisban, kissé talán túlzóan úgy fogalmazva: négymillió eurós pluszt jelentett a hazai csapatoknak, mikor a Juventust fogadták, hiszen alkalmi szurkolókat is vonzott a portugál.

„A mezeladásokból majd visszajön az ára”

Mikor 2003-ban először leigazolta Cristiano Ronaldót a Manchester United, az akkor még tinédzser játékos a 28-as mezszámot szerette volna viselni új csapatában. Ezt azonban Sir Alex Ferguson vétózta meg, aki inkább úgy döntött, fiatal játékosa kapja csak meg a klubnál addigra már kultikus státuszban lévő 7-est mezt, amit korábban George Best, Eric Cantona és Beckham is viselt a hátán. Ronaldo nem ellenkezett, sőt, későbbi állomáshelyein is mindig ezt a mezszámot választotta – rövid ideig tartó kivétel volt a Real Madridban töltött korai időszaka, mikor 9-esben focizott az akkor még aktív Raúl miatt, aki szintén 7-esben játszott.

A CR7-ből brand lett, méghozzá olyan, mely megvetette lábát a sportpiacon. Ezt nem szívesen hagyta volna kiaknázatlanul Ronaldo sem a második visszatérésekor: azonban a jelenlegi Unitedban ez a mezszám Edinson Cavani hátán volt lassan másfél éve, a cserét pedig a szezon elstartolása után már nem engedélyezi az angol labdarúgó szövetség (FA). Először Cavanit kellett meggyőzni arról, hogy kis szívességgel adja át a számot a portugálnak, ő pedig váltson 21-esre, amelyhez személyes érzelmek fűzik az uruguayi válogatott miatt, ahol évek óta abban futballozik. Az FA végül külön engedéllyel lehetővé tette, hogy Ronaldo újfent megkapja hőn áhított mezszámát, így tovább roboghatott a Manchester United a lájkokkal kikövezett nosztalgiavonaton.

Peter Byrne / PA Images via Getty Images

Miután elérhetővé vált webshopjukban a Ronaldo névvel ellátott 7-es mez, alig négy óra kellett ahhoz, hogy azonnal megdőljön a United egy napra vetített mezeladási rekordja. Ahogy a legtöbb nagy transzfer esetében, itt is felerősödtek a hangok, melyek szerint ezekből az összegekből nagyon könnyen fedezheti az angol klub a játékos vételárát. Ezt a tévhitet Ehsen Shah brit sportmarketing-szakember oszlatta el a hivatalos bejelentést követően.

Jó esetben 10 százalékot kap mezeladás után a klub. A többi megy az Adidashoz. És ki itt a legnagyobb nyertes? A sportszergyártó. Az a nyereség, melyhez a klub Ronaldo visszatérésével jut, elenyésző. Olyan dolgokat tettek az elmúlt években, melyek kereskedelmi szempontból páratlanok. Ebből nem fognak nagyot profitálni, sokkal inkább üzenetértékű ez a transzfer: most a topfutball tetején erősítik a pozíciójukat. Megjött Ronaldo, ergo a legnagyobb sztárok is aláírhatnak.

Shah hozzátette, a szintén idén nyáron szerződtetett Jadon Sancho is kiváló játékos, de Ronaldo túlmutat a futballon, aki ténylegesen segíteni tud abban, hogy kereskedelmi gépezetként továbbra is előkelő helyen szerepeljen a United. A szakember elmondása alapján a csapatból egyedül Paul Pogba közelítheti meg globális szinten a portugált.

Ronaldo > Manchester United?

Ehsen Shah szőrmentén utalt arra is, hogy Ázsiában már több éve elindult egy számszerűsíthető, jól definiálható trend, mely alapján az ázsiai futballrajongók inkább játékosokat követnek, hozzájuk kötődnek, mintsem klubokhoz – mindez pedig az X generációnál csak hatványozódni fog. Azt a fajta NBA-modellt kell elképzelni, mikor a szurkolók csak azért csapatot váltottak, mert LeBron James Clevelandből Los Angelesbe szerződött.

A Guardian 2019-ben foglalkozott ezzel a jelenséggel bővebben, az Espanyol kínai tulajdonosának, Chen Yanshengnek a szavait idézték: ő azt állította korábban, egy külföldi futballklubot úgy lehet népszerűsíteni Kínában, ha egy kínai játékost vásárolnak meg, mert az ottani szurkolók nagy része már nem csapatokért rajong, hanem az egyes focistákért. Így szerződtették Spanyolországba Wu Leit, a kínai bajnokság korábbi gólkirályát. Lei bemutatkozását több mint tízmillió kínai szurkoló követte a televíziók előtt.

Cristiano Ronaldo a közösségi média egyeduralkodója, aki ezen szempontok alapján jóval nagyobb, mint a Manchester United. Még mindig vannak olyan Real Madrid- és Juventus-drukkerek, akik szimpatizálnak vele, követik, igazoljon bárhová. Az egyént kedvelik, függetlenül attól, mely csapatnak szorítanak.

És bár hiába emlegette egykoron Sir Alex Ferguson, hogy egy játékos nem lehet nagyobb saját klubjánál, ez már nem igaz.

Sem statisztikailag, sem átvitt értelemben. Épp a Unitednál történt meg az, hogy Ronaldo jött, látott, győzött – gyakorlatilag mindent kiharcolt magának alanyi jogon, amit egy futballklubnál lehetséges. Már csak az a kérdés, elfogadható-e ez mindenki számára.

Carlos Rodrigues / Getty Images
Olvasói sztorik