Nemzetközi foci

Nem a Real Madrid a világ legértékesebb futballklubja

A Liverpool nincs az első hat között.

A világ második és nyolcadik legértékesebb klubja csap össze szombaton a Real Madrid–Liverpool Bajnokok Ligája-döntőben, de a KPMG legfrissebb felmérése szerint ez nem tükrözi a valós erőviszonyokat, mert a Real, mint üzleti vállalkozás csaknem kétszer annyit ér, mint angol ellenfele.

A mezőnyt továbbra is a Manchester United vezeti, harmadik az FC Barcelona, negyedik a Bayern München. A legértékesebb tíz klubból hat angol.

A szombati BL-döntő két részvevője közül a Real Madrid 2920, a Liverpool 1580 millió eurót ér, mint üzleti vállalkozás. Bérköltségben viszont a Real a világ legnagyobb csapata, ilyen célú kiadásaik a tavaly 400 millió euróra rúgtak – állapítja meg a KPMG szerdán megjelent Football Benchmark elemzése.

A 32 legnagyobb európai fociklubot átfogó kutatás szerint a tíz legnagyobb érékű klub közül hat angol, közéjük csak a már említett Real Madrid, a Barcelona és a Juventus tudott bekerülni a második, a harmadik, a negyedik és a kilencedik helyen.

A 32 klub együttesen egy év alatt kilenc százalékkal tudta növelni a cégértékét, és az eredményük is látványosan emelkedett annak ellenére, hogy a játékoskeretre a drasztikusan emelkedő transzfer díjak és fizetések miatt egyre többet költenek.

Az utóbbi két év legnagyobb nyertese a Tottenham Hotspur csapata, amely két év alatt 61 százalékkal, azaz mintegy 485 millió euróval növelte a cégértékét, és így futott be a lista tizedik helyére az angol foci nagy dicsőségére.

Tavaly ugyancsak jól tejesített az SSC Napoli, amely egy év alatt 27 százalékos növekedéssel lett a lista 17. helyezettje, egyúttal az olasz futball második legértékesebb vállalkozása.

Ami a nyereséget illeti, a lista két legjobban teljesítő klubja nem a nagyok közül került ki, a 15. angol Leicester City és a már említett Napoli egyaránt több mint 100 millió eurós adózás előtti nyereséget ért el (108, illetve 101 millió euró).

A KPMG elemzésének érdekessége, hogy külön fejezetet szentel a klubok közösségi média-megjelenésének, miután bizonyosodott, hogy ez a tényező jelentősen befolyásolja a klubok értékét, elsősorban a brand értéke miatt. 2017. augusztus eleje és 2018. április vége között a TOP32 klub összesen 111 millióval tudta növelni követőinek számát, miután a Twitteren 26, az Instagramon 17, a Facebookon pedig négy százalékkal nőtt a klubhű szurkolók száma.

nyitókép: AFP/KARIM SAHIB

Olvasói sztorik