NB I

NB I: kiderült, mennyiért adta el játékosait a Debrecen

Balogh Norbert négy és félszer drágább, mint a válogatott Korhut Mihály.

Az mfor.hu cikke szerint robbanásszerűen megnövekedett a DVSC Futball Szervező Zrt. egyéb bevétele: 1,148 milliárd forint folyt be a kasszába, ami a tavalyi játékos eladási dömpingnek köszönhető. Amellett, hogy nyáron szinte az összes piacképes játékosától megvált a csapat, év elején megkötötték egy igen nagy üzletet is, aminek keretében Balogh Norbert az olasz Palermo gárdájához szerződött. Az átigazolásért a Loki nettó 699,5 millió forintot kapott.

Júliusban a középpályán játszó Bódi Ádámot is eladták, akiért a Videoton 163,9 milliót fizetett, 146,9 millió forintot pedig Korhut Mihályért kaptak, a hátvéd az izraeli Hapoel Beer-Sevához igazolt. Mellettük még több kisebb értékű eladása is volt a Lokinak az üzleti jelentés szerint.

Életmentő osztalék?

Jól prosperáló üzletnek bizonyul a kaszinó-biznisz, hiszen, ahogy arra számítani lehetett, Szima Gábor egységeiből a focicsapatnak is szép summa jutott tavaly tekintve, hogy közvetetten tulajdonos a DVSC Futball Szervező Zrt.

2016-ban összesen 96 millió forint osztalékot kapott a részvénytársaság: 72 milliót a debreceni egységtől, a Cívis Grand Casino Kft-től, 24-et pedig a nyíregyházi Onyx Casino Kft-től. Noha a tavalyi számokat elnézve nem biztos, hogy feltétlenül szüksége volt rá a társaságnak, mindenesetre az adóalap csökkentéséhez jól jött a közel 100 milliós tétel. Hosszabb távon pedig – ha nem sikerül gyökeresen változtatni a gazdálkodáson – akár életmentő is lehet a kaszinókból befolyó osztalék.

Jócskán visszaesett a jegybevétel

Tavaly a Lokit működtető gazdasági társaságnak 988 milliós értékesítésből származó árbevétele volt az előző évi 981 millió után. A növekedés két tételnek köszönhető: a vagyon értékű jogok hasznosításából a korábbi 363 millió után 537 millió forint folyt be, az UEFA-tól szolidaritási hozzájárulás címén 222,9 milliót kapott a Loki a 2015-ös 214 millió után.

Főként az előbbi sor megugrása segített ellensúlyozni azt, hogy a jegy- és bérletértékesítésből származó bevétel jócskán visszaesett, 166 millióról 95-re, és a reklámszolgáltatás bevétele is 79 millió volt a korábbi 134 millió után. Kereskedelmi tevékenységben pedig továbbra sem remekel a debreceni gárda, hiszen mindössze 5 millió folyt be a korábbi 6,1 millió után.

Öttel többen vannak

A bevételekkel szemben összesen 1,669 milliárdos kiadása volt a Lokinak: 537 milliót anyagjellegű ráfordítás, 1,010 milliót személyi jellegűként, 76,4 milliót pedig egyéb ráfordításként számoltak el.

Az anyagjellegű ráfordítások 46, a személyi jellegűek pedig 34 százalékkal növekedtek egy év alatt. Utóbbi esetében szerepet játszik, hogy tavaly öttel növekedett az átlagos alkalmazotti létszám, így már 58-an dolgoznak a Loki kötelékében, amelyből negyvenen sportolók (mind az öt fő egyébként ezt a sort növelte a kiegészítő mellékletben).

Emelték a fizetéseket

A bérköltség így 507,5 millióról 833,4-re ugrott. Vagyis úgy tűnik, tavaly jócskán megugrott a sportolók fizetése, ha a fenti számokat vesszük alapul, akkor egy sportoló havi átlagos fizetése 1,06 millióról 1,4-re nőtt.

Mindezek után üzemi szinten 630,7 milliós nyereséget mutatott ki a DVSC Futball Szervező Zrt., amit a pénzügyi műveletek eredménye 720 millió forintra növelt, ebből a 31,7 millió forint adófizetés után 688,7 milliós nyereség maradt. Ez amellett, hogy öt év után az első nyereséges évet jelenti, egyben kisebb rekord is, hiszen 2009 óta egyszer sem zárták ekkora pluszban az évet Debrecenben.

Baljós árnyak

Mindez szép és jó, azonban több intő jel is van, amire a debreceni közgyűlés elé benyújtott felügyelő bizottság (FB) jelentés és üzleti terv világít rá.

A FB „felhívja a tulajdonosok figyelmét, hogy a pozitív eredmény elsősorban a játékosok értékesítéséből származik. A napi működési bevételek a napi kiadásokat az előző évekhez hasonlóan nem voltak képesek bizonyítani”.

Mindezt alátámasztja az a tény, hogy ha kivesszük a történetből az 1,1 milliárdos játékoseladásból származó bevételt, masszív, több százmilliós veszteséget termelt volna a klub. Az üzleti jelentés alapján továbbra is komoly gondokkal küzd a debreceni klub. Egyrészt nincs névadó szponzora a csapatnak, ami „jelentős bevételt jelentene”.

Nem tudják, miért nincsenek nézők

„A mérkőzések helyszíni nézettsége sajnos továbbra sem mutat növekedést. A nézőszámokkal kapcsolatosan talán a legnagyobb probléma, hogy nehéz felmérni, pontosan mi okozza a szurkolók távolmaradását” ‒ olvasható a jelentésben. Ennek megoldására vissza kell szerezni a szurkolók bizalmát.

Ráadásul a labdarúgás piacán is fel kell venni a versenyt a többi szereplővel a jelentés szerint, ez a tulajdonosok részéről helyes, felelősségteljes döntéseket igényel. „A futballban is folyamatosan változnak a szabályok, amelyek egyre több anyagi nehézséget rónak a klubokra. Nehéz megtalálni azt a szponzorációs piacot, amely bevételi forrásunkat növelné” ‒ derül ki a dokumentumból.

Olvasói sztorik