Magyar foci

Öt kiló izom a lemaradásunk az utánpótlásban

Rangadó
Rangadó

2018. 04. 21. 10:10

A korosztályos magyar labdarúgó-válogatottak mellett dolgozó erőnléti edző szerint ennek ellenére a fejlesztésben nincs nagy hátrányunk: ha nem is az európai topszintet képviseljük, ott vagyunk az élbolyban.

Erőnléti edzőként évek óta dolgozik a különböző korosztályú magyar labdarúgó-válogatottak mellett a szegedi Bubori Kornél (31). Ott volt a tizenkilenc éves fiúk Eb-selejtezős elitkörén, ahol ismét lemaradtunk a kvalifikációról. Már ebben a korosztályban három–öt kiló izom a különbség egy angol és egy magyar játékos között, és gyorsaságban is le vagyunk maradva az elittől – mondta a Délmagyarországnak adott interjújában a RedZone Sport tulajdonosa.

– Az U19-es fiúcsapattal előzetesen úgy éreztem, van esélyünk kvalifikálni a szkopjei tornáról, az más kérdés, hogy végül a három meccsünkből csak egyet nyertünk meg. Ennél a korosztálynál új vagyok, nemrég ismertem meg őket, de ami az én szakterületemhez, az erőnléthez kapcsolódik, ott is látszott a különbség az elithez képest. A világbajnok angolokkal voltunk például egy selejtezőcsoportban, és hiába vezettünk, 4–1-re kikaptunk tőlük. Szemmel látható volt, hogy az ellenfélnél átlagban három–öt kiló izommal több van a játékosokon, ahogyan az is, hogy az öt és tíz méter közötti távokon mennyivel gyorsabbak.

Pedig az erőnlétet fejleszteni rövidebb folyamat, mint a futball alapjait megtanítani egy korosztálynak.

– Éppen ezzel vigasztaltam a srácokat a kiesés után. Azt látni kell, hogy bár nálunk is vannak légiósok, például a holland PSV Eindhovenben vagy Ajaxban, az NB II-ből, sőt még az NB III-ból is jöttek a keretbe.

Az angoloknál Eddie Nketiah, Joe Willock és Reiss Nelson az Arsenalban játszott már a Premier League-ben és az Európa-ligában, Marcus McGuane bemutatkozott a Barcelona felnőttcsapatában, Jadon Sancho neve pedig a Borussia Dortmundból lehet ismerős, ő tavasszal nagy szerepet kap.

Bubori Kornél. Fotó: MLSZ

Ezt a meccsterhelést lehetetlen edzésekkel pótolni. Csökkenteni viszont lehet a különbségen.

– Az az általános nézet, hogy itthon ugyanannyit edzünk, mint a legjobb ligákban, csak rossz intenzitással. Utóbbi rész biztos, hogy igaz, ám szerintem nemcsak lassabban, hanem kevesebbet is készülünk. Beszélgettem az egyik légiósunkkal: náluk a labdás edzések mellett heti három kondi szerepel a programban, ez nincs mindenhol így. Az egyik itthon játszó srác például többször is megkért, hogy írjak neki konditermi edzéstervet, mert szeretne különmunkát végezni.

Erőnléti edzőként kevés időt tölt egy utánpótlás-válogatott mellett, fejlesztésről ennyi idő, pár nap alatt nem beszélhetünk, sem erő, sem gyorsaság szintjén.

– Optimalizálni viszont lehet a teljesítményt, azaz kihozni a játékosból mindazt, ami benne van. Komoly mérési rendszerünk van: reggel nyugalmi helyzetben vizsgáljuk a játékosokat, szubjektív tesztet töltetünk ki velük, azokat kielemezzük. A vérvétel mindennapos, és GPS segítségével is elemezzük a mozgásukat. Aki végigjátszott egy selejtezőt, másnap egész más terhelést kapott, mint aki a kispadon ült, utóbbiaknak edzésen kellett szimulálni a meccsterhelést. Nekem ez a felelősségem, ebben tudok hozzátenni a csapathoz. Egyébként itt nincs nagy lemaradásunk: ha nem is az európai topszintet képviseljük, ott vagyunk az élbolyban.

Címlapkép: A magyar U19-es válogatott. Fotó: MLSZ

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Josep Maria Bartomeu, president of FC Barcelona, during the presentation of Oumane Dembele as new player of FC Barcelona, in Barcelona, on August 28, 2017. (Photo by Urbanandsport/NurPhoto)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.