Hírek

A nagy tévés megállapodás

Rangadó
Rangadó

2012. 05. 31. 11:15

A magyar futballközvetítések a továbbiakban is a közszolgálati csatornákon és a Sport TV-n maradnak.

Gyorsan szeretnél értesülni a Rangadó híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk és like a Facebook-on!

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) és a Chello Central Europe Zrt. (CCE) közös pályázata nyerte a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) által szervezett versenyprogramok négy bajnoki idényre szóló közvetítési és sugárzási jogait.

Az MLSZ április 27-én írt ki pályázatot az NB I, az NB II, a Magyar Kupa, az Amatőr Kupa, a Ligakupa és a Szuperkupa közvetítési jogainak értékesítésére 2012-től 2016-ig. A határidőig az MTVA és a CCE mind a hat versenyprogramra formailag és tartalmilag érvényes, közös ajánlatot tett, amit a szövetség pályázati bizottsága előzetesen elbírált, majd az MLSZ elnöksége május 29-i ülésén elfogadott. A tender értelmében a televíziók saját honlapjukon internetes közvetítésre is jogosultak, illetve a rádiós közvetítési jogokat is megszerezték.

A budapesti Symbol Étteremben csütörtök reggel tartott sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a bevétel túlnyomó része – a törvényben engedett levonások (4,5%) után – az MLSZ-en keresztül az NB I-es, NB II-es, és a kupákban sikeresen szereplő amatőrcsapatokhoz kerül. A legutóbbi, 2009 és 2012 közötti időszak utolsó évében az MLSZ együttes televíziós díjbevétele mintegy 1,7 milliárd forint volt. A pályázatban a megnövekedett tartalom lehetőségével került sor a kiírásra, ebből is következik a jelentősen magasabb bevétel: évi 3,54 milliárd forint lett a pályázat eredménye. Ezzel egyidejűleg azt is bejelentették, hogy a következő idény a londoni olimpia ideje alatt, július 27-én rajtol.

– Nem mondom, hogy hatalmas érdeklődés volt a pályázat iránt, de kölcsönös előnyökön alapuló, komoly üzleti sikernek értékelem az eredményt. A magyar futball érdekeit jól szolgálja az MTVA-val és a Chello Central Europe-pal kötött megállapodás, és biztos vagyok abban is, hogy a magyar focit kedvelő nézők elégedettek lesznek a mérkőzések, és azok közvetítéseinek színvonalával egyaránt – emelte ki Dr. Csányi Sándor, az MLSZ elnöke. – A szövetségen keresztül két jelentős forráshoz juthatnak a klubok, az egyik a tévéközvetítési jogok értékesítésének bevétele, a másik pedig a bajnokság névadószponzori bevételei. Eddig átlagosan 110 millió forintot kapott egy élvonalbeli klub a tévépénzekből szezononként, ez az összeg most 150 millióra nő. Az elosztást az eredményesség és a nézettség függvényében szeretnénk meghatározni, hogy jobb teljesítményre sarkalljuk ezáltal a csapatokat.

Az MLSZ elnöke hangsúlyozta, hogy az NB II-es klubok eddig alig, áltagosan csapatonként és szezononként mindössze félmillió forinttal részesedtek a televíziós jogok értékesítéséből. Ez az összeg ezután 25 millió forint lesz, az egycsoportos, 16 csapatos másodosztály bevezetése után, 2013-tól pedig 50 millió, ami jelentős hozzájárulás az NB II-es csapatok költségvetéséhez.

Csányi Sándor megköszönte Máté Pálnak, a Sport Televízió főszerkesztőjének, hogy munkássága nyomán, a csatorna színvonalas közvetítéseinek és műsorainak köszönhetően a magyar futball iránti érdeklődés megnőtt.

– Nőtt az átlag-nézőszám, javult a színvonal, szerintem jó úton járunk – szögezte le a szövetség első embere. – Az NB I-es csapatok körében a legnagyobb feszültség a kezdési időpontokból szokott lenni, ezért a jövőben mindent megteszünk azért, hogy ezek teljesen kiszámíthatóak legyenek.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az elmúlt években sikeres volt a közmédia és a CCE együttműködése, amelynek eredményeképpen a nézők a Sport1, a Sport2 és a SportM, valamint a Duna, illetve később az m1 csatornán követhették élőben a hazai első osztályú labdarúgó-bajnokság küzdelmeit. Az elkövetkező négy évadban a Sport TV és a közmédia a háztartások tévékészülék állomány-fejlődésével arányosan az első és a második évadban legalább hatvan, a harmadik és negyedik évadban legalább kilencven mérkőzést közvetít, mindkét fél számára előnyös megosztásban.

– A közszolgálati televízió és rádiócsatornák Magyarország legnagyobb szurkolótáborát érik el, a teljes népesség labdarúgás iránt érdeklődő tagjait. A sportközvetítések nézettségi adatai azt igazolják, hogy a közmédiában szükség van az igényes sportközvetítésekre. Az előző NB I-es szezon mérkőzései átlagosan több mint 900 ezer sportrajongót értek el az m1 és m2 csatornákon – mondta Böröcz István, az MTVA vezérigazgatója. – Nem túlzás azt mondani, hogy ezzel a sikeres pillanattal, ezzel a szerződéssel új szakasz kezdődött, példaértékű, média- és sporttörténeti szövetséget sikerült kötnünk, hiszen a nézők kegyeiért komoly versenyben lévő kereskedelmi médium és a közszolgálat együttműködést tudott kialakítani. Ez olyan szerződés, amelynek mindenki a nyertese, a labdarúgást kedvelők sokmilliós tábora is, és a komoly támogatáshoz jutó sportág egyaránt.

Böröcz István elmondta, az elmúlt évek gyakorlatához képest új elemeket is tartalmaz a megállapodás, hiszen összesen 11 televízió- és rádiócsatorna lehetőségeit tudják felsorakoztatni a szerződéses rendszer mögé, arra azonban egyelőre nem tudott választ adni, lesz-e ismét rádiós körkapcsolás.

– A sport területén kifejezetten magas nézettségi adatokat mondhatunk magunkénak. Az élvonalbeli magyar labdarúgó-meccsek átlagos nézettsége 300 ezer fő volt az elmúlt szezonban. Bízunk benne, hogy a következő idényben ezek a számok tovább növekednek – tette hozzá az MTVA vezérigazgatója.

A Full HD minőségben, szigorú technikai előírásoknak megfelelő élő közvetítések mellett számos összefoglaló, magazinműsor és exkluzív interjú készül mindegyik televízió és rádiócsatornára. Péntektől-vasárnap estig minden napra jut magyar bajnoki találkozó, vasárnap esténként a Sport TV Harmadik Félidő című futballshow lehetőséget ad a teljes bajnoki forduló felidézésére, de várhatóan az MTV is sugároz gólösszefoglalót.

– A Sport Televízió csatornáit üzemeltető Chello Central Europe Zrt. indulása óta elkötelezett támogatója a magyar labdarúgásnak. Örömünkre szolgál, hogy a következő négy évben folytatni tudjuk az MLSZ-szel és az MTVA-val megkezdett közös munkát, így még több magyar focit láthatnak majd a SportTV nézői – árulta el Málnay B. Levente, a Chello Central Europe vezérigazgatója. – Csatornánk ékköve ez a megállapodás, amelynek köszönhetően még több labdarúgást láthatnak az érdeklődők. A szerződés értelmében megemelhetjük a közvetítések számát, és idővel ezzel élni is fogunk. Az a célunk, hogy a magyar futballmeccsek ne csak színvonalasak, hanem szeretettek és látogatottak is legyen.

A CCE első embere elárulta, hogy az elmúlt bajnoki idényben 321.750 fő volt az NB I-es találkozók átlagnézőszáma. Ugyanez a spanyol bajnokság esetében 215.644 fő volt, amiből Málnay B. Levente azt a következtetést vonta le, hogy a hazai pontvadászat markánsan nézettebb, és iránta még az élcsapatok nélkül is nagyobb az érdeklődés.

Vági Márton, az MLSZ főtitkára közölte, a pályázatban már szerepelt a szerződéstervezet és a minimál-összegek is, a szerződéskötést megelőző tárgyalás időtartama ezáltal jelentősen rövidült. Elhangzott az is, hogy a szerződésben összesen legalább 10 NB II-es meccs közvetítésével kapcsolatban szerepel kötelezettség a csatornák számára, szezononként.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Valencia's Argentinian defender Ezequiel Garay (R) challenges Atletico Madrid's Spanish forward Diego Costa during the Spanish League football match between Valencia and Atletico Madrid at the Mestalla Stadium in Valencia on August 20, 2018. / AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.