Gyorsan szeretnél értesülni a Rangadó híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk és like a Facebook-on!
A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) és a Chello Central Europe Zrt. (CCE) közös pályázata nyerte a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) által szervezett versenyprogramok négy bajnoki idényre szóló közvetítési és sugárzási jogait.
Az MLSZ április 27-én írt ki pályázatot az NB I, az NB II, a Magyar Kupa, az Amatőr Kupa, a Ligakupa és a Szuperkupa közvetítési jogainak értékesítésére 2012-től 2016-ig. A határidőig az MTVA és a CCE mind a hat versenyprogramra formailag és tartalmilag érvényes, közös ajánlatot tett, amit a szövetség pályázati bizottsága előzetesen elbírált, majd az MLSZ elnöksége május 29-i ülésén elfogadott. A tender értelmében a televíziók saját honlapjukon internetes közvetítésre is jogosultak, illetve a rádiós közvetítési jogokat is megszerezték.
A budapesti Symbol Étteremben csütörtök reggel tartott sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a bevétel túlnyomó része – a törvényben engedett levonások (4,5%) után – az MLSZ-en keresztül az NB I-es, NB II-es, és a kupákban sikeresen szereplő amatőrcsapatokhoz kerül. A legutóbbi, 2009 és 2012 közötti időszak utolsó évében az MLSZ együttes televíziós díjbevétele mintegy 1,7 milliárd forint volt. A pályázatban a megnövekedett tartalom lehetőségével került sor a kiírásra, ebből is következik a jelentősen magasabb bevétel: évi 3,54 milliárd forint lett a pályázat eredménye. Ezzel egyidejűleg azt is bejelentették, hogy a következő idény a londoni olimpia ideje alatt, július 27-én rajtol.
– Nem mondom, hogy hatalmas érdeklődés volt a pályázat iránt, de kölcsönös előnyökön alapuló, komoly üzleti sikernek értékelem az eredményt. A magyar futball érdekeit jól szolgálja az MTVA-val és a Chello Central Europe-pal kötött megállapodás, és biztos vagyok abban is, hogy a magyar focit kedvelő nézők elégedettek lesznek a mérkőzések, és azok közvetítéseinek színvonalával egyaránt – emelte ki Dr. Csányi Sándor, az MLSZ elnöke. – A szövetségen keresztül két jelentős forráshoz juthatnak a klubok, az egyik a tévéközvetítési jogok értékesítésének bevétele, a másik pedig a bajnokság névadószponzori bevételei. Eddig átlagosan 110 millió forintot kapott egy élvonalbeli klub a tévépénzekből szezononként, ez az összeg most 150 millióra nő. Az elosztást az eredményesség és a nézettség függvényében szeretnénk meghatározni, hogy jobb teljesítményre sarkalljuk ezáltal a csapatokat.
Az MLSZ elnöke hangsúlyozta, hogy az NB II-es klubok eddig alig, áltagosan csapatonként és szezononként mindössze félmillió forinttal részesedtek a televíziós jogok értékesítéséből. Ez az összeg ezután 25 millió forint lesz, az egycsoportos, 16 csapatos másodosztály bevezetése után, 2013-tól pedig 50 millió, ami jelentős hozzájárulás az NB II-es csapatok költségvetéséhez.
Csányi Sándor megköszönte Máté Pálnak, a Sport Televízió főszerkesztőjének, hogy munkássága nyomán, a csatorna színvonalas közvetítéseinek és műsorainak köszönhetően a magyar futball iránti érdeklődés megnőtt.
– Nőtt az átlag-nézőszám, javult a színvonal, szerintem jó úton járunk – szögezte le a szövetség első embere. – Az NB I-es csapatok körében a legnagyobb feszültség a kezdési időpontokból szokott lenni, ezért a jövőben mindent megteszünk azért, hogy ezek teljesen kiszámíthatóak legyenek.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az elmúlt években sikeres volt a közmédia és a CCE együttműködése, amelynek eredményeképpen a nézők a Sport1, a Sport2 és a SportM, valamint a Duna, illetve később az m1 csatornán követhették élőben a hazai első osztályú labdarúgó-bajnokság küzdelmeit. Az elkövetkező négy évadban a Sport TV és a közmédia a háztartások tévékészülék állomány-fejlődésével arányosan az első és a második évadban legalább hatvan, a harmadik és negyedik évadban legalább kilencven mérkőzést közvetít, mindkét fél számára előnyös megosztásban.
– A közszolgálati televízió és rádiócsatornák Magyarország legnagyobb szurkolótáborát érik el, a teljes népesség labdarúgás iránt érdeklődő tagjait. A sportközvetítések nézettségi adatai azt igazolják, hogy a közmédiában szükség van az igényes sportközvetítésekre. Az előző NB I-es szezon mérkőzései átlagosan több mint 900 ezer sportrajongót értek el az m1 és m2 csatornákon – mondta Böröcz István, az MTVA vezérigazgatója. – Nem túlzás azt mondani, hogy ezzel a sikeres pillanattal, ezzel a szerződéssel új szakasz kezdődött, példaértékű, média- és sporttörténeti szövetséget sikerült kötnünk, hiszen a nézők kegyeiért komoly versenyben lévő kereskedelmi médium és a közszolgálat együttműködést tudott kialakítani. Ez olyan szerződés, amelynek mindenki a nyertese, a labdarúgást kedvelők sokmilliós tábora is, és a komoly támogatáshoz jutó sportág egyaránt.
Böröcz István elmondta, az elmúlt évek gyakorlatához képest új elemeket is tartalmaz a megállapodás, hiszen összesen 11 televízió- és rádiócsatorna lehetőségeit tudják felsorakoztatni a szerződéses rendszer mögé, arra azonban egyelőre nem tudott választ adni, lesz-e ismét rádiós körkapcsolás.
– A sport területén kifejezetten magas nézettségi adatokat mondhatunk magunkénak. Az élvonalbeli magyar labdarúgó-meccsek átlagos nézettsége 300 ezer fő volt az elmúlt szezonban. Bízunk benne, hogy a következő idényben ezek a számok tovább növekednek – tette hozzá az MTVA vezérigazgatója.
A Full HD minőségben, szigorú technikai előírásoknak megfelelő élő közvetítések mellett számos összefoglaló, magazinműsor és exkluzív interjú készül mindegyik televízió és rádiócsatornára. Péntektől-vasárnap estig minden napra jut magyar bajnoki találkozó, vasárnap esténként a Sport TV Harmadik Félidő című futballshow lehetőséget ad a teljes bajnoki forduló felidézésére, de várhatóan az MTV is sugároz gólösszefoglalót.
– A Sport Televízió csatornáit üzemeltető Chello Central Europe Zrt. indulása óta elkötelezett támogatója a magyar labdarúgásnak. Örömünkre szolgál, hogy a következő négy évben folytatni tudjuk az MLSZ-szel és az MTVA-val megkezdett közös munkát, így még több magyar focit láthatnak majd a SportTV nézői – árulta el Málnay B. Levente, a Chello Central Europe vezérigazgatója. – Csatornánk ékköve ez a megállapodás, amelynek köszönhetően még több labdarúgást láthatnak az érdeklődők. A szerződés értelmében megemelhetjük a közvetítések számát, és idővel ezzel élni is fogunk. Az a célunk, hogy a magyar futballmeccsek ne csak színvonalasak, hanem szeretettek és látogatottak is legyen.
A CCE első embere elárulta, hogy az elmúlt bajnoki idényben 321.750 fő volt az NB I-es találkozók átlagnézőszáma. Ugyanez a spanyol bajnokság esetében 215.644 fő volt, amiből Málnay B. Levente azt a következtetést vonta le, hogy a hazai pontvadászat markánsan nézettebb, és iránta még az élcsapatok nélkül is nagyobb az érdeklődés.
Vági Márton, az MLSZ főtitkára közölte, a pályázatban már szerepelt a szerződéstervezet és a minimál-összegek is, a szerződéskötést megelőző tárgyalás időtartama ezáltal jelentősen rövidült. Elhangzott az is, hogy a szerződésben összesen legalább 10 NB II-es meccs közvetítésével kapcsolatban szerepel kötelezettség a csatornák számára, szezononként.