Lapszemle: magyarepitok.hu

Tizenöt toronydaru dolgozik a Puskás-stadion építésén – FOTÓK

Már érezhető az új aréna különleges atmoszférája.
 
 

Lapszemle: magyarepitok.hu

Tizenöt toronydaru dolgozik a Puskás-stadion építésén – FOTÓK

Már érezhető az új aréna különleges atmoszférája.
 
 
 

Lapszemle: magyarepitok.hu

Tizenöt toronydaru dolgozik a Puskás-stadion építésén – FOTÓK

Már érezhető az új aréna különleges atmoszférája.

A közel 40 méteres pilonok és a lelátó építése is előrehaladott állapotban van a Magyar Építő és a ZÁÉV által kivitelezett új nemzeti stadionban, ahol egy átlagos napon 600-700 munkás dolgozik – írja a magyarepitok.hu.

Az új Puskás Ferenc Stadion kivitelezésével az ütemtervnek megfelelően halad. Az elmúlt évtizedek legnagyobb léptékű hazai építkezésén immár a szerkezet építése, illetve a tetőt biztosító acélszerkezet gyártása folyik. A stadion szerkezetét megalapozó 38 darab pilon kivitelezése 2018 első felében ér véget.

Közel 1600 cölöp került a helyére

Az idei év elején indult projektben a cölöpözési munka a határidőket betartva 95 százalékban elkészült: a stadion szerkezetéhez tartozó 1557 cölöp a helyére került. Már csak a stadion megközelítését szolgáló két gyalogos feljáróhíd cölöpözése van hátra.

A leendő tetőszerkezet tartására készülő pilonok a régi stadion hangulatát idézik.

Jelenleg
• 15 toronydaru (köztük egy 89 méter magas),
• 4 autódaru (köztük egy félezer tonnás is),
• 8 teherautó,
• 6 rakodó gép,
• 12 mixer,
• 4 betonpumpa,
• 1 úttisztító gép,
• 4 tömörítő gép
• és egy dózer segíti a mindennapi építkezési folyamatokat.

Hatalmas hangerőt teremthet a katlan

A helyszíni bejáráson a leendő küzdőtérről körbenézve a szerző azt látta, hogy a 40 méterig nyúló pilonok közül már több is közel van a befejezéshez, a leendő pálya északi és keleti oldalán pedig már a lelátó betonszerkezete is látványos előrehaladást mutat. A déli kapu mögötti pilonok az ütemezésnek megfelelően még közelebb vannak a földhöz, itt a cölöpözés is később zárult le.

Az első évében járó építkezésen a legszembetűnőbb benyomás az aréna katlanszerűsége volt. Azzal, hogy közvetlenül a játéktér mellé kerülnek a lelátók, a régihez képest egészen más hangulatú stadion jön létre, ez egyszerre monumentális és közvetlen az eddig megszokotthoz képest jóval kisebb távolságok miatt.

Mindez a fedett lelátók akusztikájával együtt várhatóan páratlan atmoszférát hoz majd a teltházas mérkőzéseken és egyéb rendezvényeken.

Milliméter pontosságú zsaluzás, kövek azonos rétegből

Miután valamennyi pilon látványbetonból készül, a zsaluzásnak milliméter pontosságúnak kell lennie. A látványbeton megfelelő minőségéhez a logisztikának azt is biztosítani kell, hogy az alapanyagot szolgáltató bányákból azonos időben és azonos rétegből származó kő érkezzen egy-egy pilon betonozásához.

A több szempontból is csúcstechnológiát igénylő folyamatokat az európai futballszövetség (UEFA) is rendszeresen ellenőrzi.

Jövőre éri el a legmagasabb pontját

A konzorcium jelentéséből az is kiderült, a közeljövőben kezdetét veszi az acél tetőszerkezetek összerakása, és jövőre a falazás is a feladatok között lesz. A tervek szerint az új Puskás-stadion 2018 őszének végére lesz szerkezetkész. Az épületgépészeti feladatok elvégzése döntően 2019-ben történik meg. A stadion hivatalos átadását 2019 novemberére ütemezik, az aréna a 2020-as összeurópai labdarúgó Európa-bajnokság egyik helyszíne lesz, négy mérkőzést – három csoportmecset és egy nyolcaddöntőt – lebonyolítva.

Minek kell megépülnie?

A nettó 142,85 milliárd forintos beruházásban 50 méter magas, 316 méter hosszúságú épületet kell kivitelezni bruttó 208 ezer négyzetméteres alapterülettel – és a többi között 53 ezer négyzetméteres tetővel, 556 parkolóval, 27 felvonóval, 974 vécével, 712 mosdóval és gyalogoshidakkal. Az új arénához többek közt 12 ezer tonna acélt és 172 ezer köbméter betont használnak fel. A fal- és padlóburkolatok elérik a 183 ezer négyzetmétert. Összesen közel 2300 darab nyílászárót építenek be az épületbe.

A régi Puskás-stadiont a ZÁÉV tavaly március és augusztus között bontotta el, az 50 ezer köbméternyi betont és vasbetont teljes mértékben újrahasznosították.

 

Gyorsan szeretnél értesülni a Rangadó híreiről? Csatlakozz hozzánk! Eredmények, interjúk, átigazolási hírek első kézből.